Til Daglig Andagt
30. Jan: Hvad Retfærdiggørelse Betyder

Gennem Jesu Blod Er Jeg Retfærdiggjort, Gjort Retfærdig,
Ligesom Om Jeg Aldrig Havde Syndet.
Af Derek Prince

"Meget mere da, efter at vi nu er blevet retfærdiggjorte ved hans blod, skal vi blive frelst fra hans vrede." (Romerne 5:9).

Ordet oversat med "retfærdiggjort" har en hel række relaterede betydninger.

For det første har det en juridisk betydning. Juridisk set betyder det, at vi er frikendt, frikendt for enhver forseelse. Vi var tiltalt, men vi blev frifundet. Det er meget gode nyheder. Tænk på, hvad en person, der bliver retsforfulgt for mord, kan føle for at finde ud af, at han er blevet frikendt. Prøv bare at forestille dig det. Vi burde også føle os så glade.

For det andet er vi ikke skyldige.

For det tredje regnes vi for retfærdige.

Mange mennesker stopper der. Men jeg forsikrer dig om, at ordets fulde betydning er mere end det. Vi er også gjort retfærdige. Jesu blod får os ikke kun til at blive regnet for retfærdige, det gør os faktisk retfærdige.

Så er vi berettigede. Det betyder, at det er, som om jeg aldrig havde syndet. Vi er blevet retfærdige med Kristi retfærdighed, som ikke har nogen ond fortid og ingen skygge af skyld, og som Satan ikke kan anklage os imod. Vi er gjort retfærdige med Jesu retfærdighed. Det er ved Kristi retfærdighed, at vi bliver retfærdiggjorte. Der er ingen skyld, intet problem med fortiden. Det hele er blevet slettet.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, at jeg gennem hans blod er retfærdiggjort, gjort retfærdig, ligesom om jeg aldrig havde syndet. Amen.


31